KONTAKT
Gå tilbage

Interview med en vaskeægte slotsfrue – del 1

Interview med en vaskeægte slotsfrue

Siden 2003 har Næsseslottet været drevet af direktør Marianne Bolvig. Næsseslottets succes og særklasse skyldes i høj grad slotsfruens evne til at forbinde det historiske vingesus med nutidens business samt et stilsikkert blik for såvel de små detaljer som den store helhed. Med de smukkeste rammer i hænderne har Marianne over de sidste knapt 20 år skabt et kontorhotel og mødested med en helt særlig ånd. Kom med indenfor når vi tager en snak med Marianne om Næsseslottets rejse fra kontordomicil til kontorhotel og mødested på første klasse.

Hist på vejen slår en bugt, ligger der et slot så smukt

“Jeg er stadig fortryllet”

Vi har sat slotsfruen i stævne i Frédéric de Conicks gamle soveværelset med udsigt over Furesøen. Den oprindelige ejers sovegemak fungerer i dag som eksklusivt mødelokale. Stilfuldt indrettet af Marianne. Mødelokalerne har specialsyede silke og velourgardiner, silketapeter, moderne kunst og nedlagt storvildt på væggene. Den oprindelige stuk og egetræsplanker fra 1783 går hånd i hånd med topmoderne ’85 touch screens og wi-fi. Man imponeres over udsigten til den smukkeste natur og det historiske vingesus som omgærder slottet. Det var også den følelse Marianne tydeligt husker første gang hun drejede ind på Dronninggaards Alle og Næsseslottet tonede majestætisk frem for enden af alleen.

“Det var fuldstændig fantastisk og eventyrligt. Jeg trak lige vejret en ekstra gang, og den dag i dag kan omgivelserne stadig fortrylle mig. Selvom det er over 20 år siden jeg første gang kørte ind ad slotsporten er stedet forbundet med så meget historie og skønhed at man ikke kan andet end at gå til opgaven med stor respekt, ydmyghed og begejstring. Min fornemste opgave er at give slottets gæster den oplevelse jeg havde og som fortsat dagligt fylder mig med glæde. Jeg frydes når gæsterne udtaler sig positivt” siger Marianne.

Gæsterne har ordet

“Har man én gang været på Næsseslottet så glemmer man det aldrig! Underspillet luksus, historie og fantastiske omgivelser så kan et “sted” vel ikke ønske sig mere. Det er en helt unik følelse der rammer en første gang man kører ind på pladsen foran slottet. En form for spænding og ydmyghed på en og samme tid. Hvad mon der venter indenfor, er det mon lige så smukt og betagende som udefra? Jeg blev ikke skuffet og vil aldrig glemme mit første møde med Næsseslottet. Glæd jer til i får en uforglemmelig oplevelse” Suzette Fugl, FUGL LEONHARDT ApS

Velkommen på Næsseslottet !

Der er sket meget fra møder foregik lidt interimistisk til en strømlinet forretning som over knapt 20 år er vokset til at være Danmarks smukkeste kontorhotel og mødested. Når beboere og gæster besøger Næsseslottet er det Mariannes vision at man føler man er en del af den fantastiske kulturarv og får “en bid af Næsseslottet”. Det er også derfor vi skræddersyer alle møder og naturligt lader kultur, historie, natur og gastronomi og mødets formål gå op i en højere enhed.

Fra vision til virkelighed

“Jeg har oplevet hvordan vi plantede et frø… en spirende kultur, som er vokset sammen med Næsseslottets store kulturarv”

Med nøglerne til slottet så Marianne straks de mange muligheder. Med en baggrund fra hotelbranchen i Schweiz og legendariske hoteller i både Schweiz, England og Tyskland så Mariannes specialtrænede øje med det samme hvordan slottet kunne forvandles til eksklusivt full service kontorhotel og mødested. Hvis ikke det første kontorhotel på et dansk slot – så blandt de første. På daværende tidspunkt åbnede de fleste slotte op for julemarkeder, bryllupper, historiske omvisninger eller som restaurant.
Konceptet om et “kontorhotel” var visualiseret og der blev lavet procedurer for booking af møder og forplejning. Marianne søsatte mange initiativer for at folk skulle lære hinanden at kende på kryds og tværs. Sommerfest, julefrokost, “eventyrteater” for de små, påskefrokost mv Ikke mindst skulle beboerne eller “næsserne” mærke at de var en del af noget helt særligt. Derfor fik alle “næssere” til jul en personlig julegave smukt pakket ind med en personlig hilsen fra slotsfruen.
De forskellige firmaer havde adgang til smukke lokaler hvor man kunne holde interne møder eller invitere eksterne på “slotsmøde”. Der spirede en kultur midt i den store kulturarv.

 


Tilbage i 2003 var der 5 IT og Pharma virksomheder, som havde domicil på Næsseslottet. På det tidspunkt var der ikke fælles frokost eller små hyggelige komsammener i mødelokalerne. Det var udelukkende en arbejdsplads.

“I starten var vi kun 2 ansatte – vi klarede alt fra A-Z”, fortæller Marianne.

Huset bar præg af at sove tornerosesøvn, men blev vækket til live da haven blev genindviet af Hendes Majestæt Dronningen. Senere satte vi alle kontorer i stand og gjorde det hele eksklusivt og strømlinet. I starten var vi kun 2 ansatte. Vi lavede alt fra A-Z. Jeg så slottets enorme potentiale og havde en klar vision om at forene en storslået historie, kultur og natur med en nutidig business. Et kontorhotel og mødested til glæde for så mange som muligt. Fra start brændte jeg for opgaven og oplever det stadig som mit kald. For få år siden renoverede jeg alle mødelokalerne totalt. Men det er en anden historie” smågriner Marianne med lidt sved på panden. “Det er med stolthed og fornøjelse jeg dagligt kører ind ad slotsporten og slår dørene op for vore gæster”

“Det har været en helt fantastisk rejse. Og vi er stadig på nye eventyr” siger Marianne med et glimt i øjet.

“Som tiden gik, kom der flere og flere beboer til og behovet for mødefacilitet, forplejning og personale voksede. Som den ildsjæl jeg er kunne jeg godt finde på at køre herud om aftenen og i weekender og sætte mit præg. Hvis jeg havde det helt rigtige maleri derhjemme tog jeg det med og hang det op som prikken over i’et på en bar væg. Og det kunne sagtens blive over midnat inden jeg var færdig med at dekorere huset med selvlavede blomsterdekorationer. Jeg har været ude i alle afkroge via min hotel management uddannelse i Schweiz. De erfaringer har givet mig ballast til at bygge Næsseslottets forretning op fra bunden og virkeliggøre min vision om at Næsseslottet skulle være et af de allersmukkeste og mest eksklusive møde og konferencesteder tæt på København” beretter Marianne.

En historisk perle

“Jeg kan mærke en stolthed hver gang jeg henter vores egen slotsvin i vinkælderen”

Alle som besøger Næsseslottet kan mærke det historiske vingesus fra forfattere, musikere, statsoverhovedet og kongelige til godtfolk som gennem tiderne har besøgt Næsseslottet. Frèdéric de Conick som opførte Næsseslottet var en højt skattet mand. En selskabsløve. Og han havde stor indflydelse. De Conick samlede magten og eliten. Holdt store soireer og mini søslag på Furesøen. Folk ankom fra hele landet både i hestevogn eller sejlende til slottet med hjuldamper. Haven var som et eventyrland med thehus importeret fra Kina, eremitbo, vandfald, monumenter, små øer og broer.

“Jeg dykkede ret hurtigt ned i Næsseslottets historie. Stig Hølledig som købte Næsseslottet i 1998 videregav til mig at der findes en helt unik dokumentation om Næsseslottet og Frèdéric de Conick. De Conick skrev dagbog og samlingen findes på det Kgl. Bibliotek. Udover dette vidnesbyrd findes der en lang række beretninger og malerier fra de mange forfattere, skribenter og malere som lagde deres vej forbi Næsseslottet. Vi har stort set alle bøger om slottet på vores bogreol og ikke mindst kan man finde slottets egen prestigefulde vin “Klein Constantia” fra Sydafrika i vinkælderen. En vin som modtager mange priser og fortsat har stor anerkendelse bla i Parkers. En af de første kulturarrangementer som fandt sted på Næsseslottet var et vinarrangement med besøg fra en af de smukkeste vingårde i Sydafrika, “Klein Constantia” hvorfra de Conick befragtede vin. Ikke bare til eliten i København men til hele Europa. Den tætte alliance til Hendrik Cloete som ejede Klein Constantia bevidner brevskrivelser i årerne 1803-05 tydeligt om. Bare den historie i sig selv er fantastisk at fortælle når jeg dækker op til middag i Jagtstuen og vi serverer slotsvinen” beretter Marianne med glæde i øjnene.

“Alle der kommer på slottet skal føle sig velkomne”

På Næsseslottet er intet overladt til tilfældighederne og Marianne har tjek på alle afkroge af slottet. Helt i Mariannes ånd mærker man både det varme afslappede nærvær og gæstfriheden fra personalet til takt og tone og etikette. Når der dækkes op på slottet forventer gæsterne at alt står knivskarpt og snorlige og det er kun kokken som “må have pletter på forklædet”. Alt fra blomsterdekorationer til servietter og menuer bliver på daglig basis håndplukket og nøje udvalgt.

“Service giver man – værtskab er man” som Marianne siger. “Jeg sætter en personlig ære i at få mennesker til at føle sig velkomne på slottet. Med gæstfrihed og filosofien om at gæsten er i centrum byder jeg personligt velkommen på slottet så ofte det er muligt” fortæller Marianne.

I dag er ingen undtagelse. Messingklokken ringer fra receptionen og Marianne skal ned og hilse på en kunde som kommer fast på slottet. Inden Marianne forlader Direktionslokalet beder hun mig holde pennen varm så vi kan fortsætte snakken om slotsfruens eventyr på Næsseslottet. Læs andet afsnit i vores næste nyhedsbrev som udkommer til juni.