KONTAKT
Gå tilbage

Interview med en vaskeægte slotsfrue

Interview med en vaskeægte slotsfrue – Del 1

 

Siden 2003 har direktør Marianne Bolvig stået i spidsen for Næsseslottet.

Med en unik evne til at forene historisk vingesus med moderne business og et stilsikkert blik for både detaljer og helheder, har Marianne over de sidste 20 år skabt et kontorhotel og mødested i en klasse for sig. Med slottets smukke rammer som fundament har hun forvandlet stedet til et levende åndehul for erhvervsliv og mødegæster. Tag med indenfor, når vi møder slotsfruen og dykker ned i Næsseslottets rejse fra kontordomicil til et eksklusivt kontorhotel og mødested.

 

Hist på vejen slår en bugt, ligger der et slot så smukt

 

“Jeg er stadig fortryllet”

 

Vi møder slotsfruen i Frédéric de Conicks gamle soveværelse, der i dag er forvandlet til et eksklusivt mødelokale med udsigt over Furesøen. Rummet er stilfuldt indrettet af Marianne selv med specialsyede silke- og velourgardiner, elegante silketapeter, moderne kunst og jagttrofæer. Kombinationen af den originale stuk og egetræsplanker fra 1783 med topmoderne teknologi som touchskærme og Wi-Fi skaber en unik atmosfære.

 

Da Marianne første gang drejede ind ad Dronninggaards Allé og så Næsseslottet tone majestætisk frem, var det et øjeblik, der stadig står klart for hende:

 

“Det var fuldstændig fantastisk og eventyrligt. Jeg måtte lige trække vejret en ekstra gang. Den dag i dag fortryller omgivelserne mig stadig. Selvom det er over 20 år siden, jeg første gang kørte ind gennem slotsporten, fylder stedet mig stadig med respekt, ydmyghed og begejstring. Min vigtigste opgave har været at give slottets gæster den samme oplevelse, som jeg havde dengang – en følelse af noget helt særligt,” fortæller Marianne.

 

Velkommen til Næsseslottet

 

Fra de første lidt improviserede møder er Næsseslottet i dag blevet til Danmarks smukkeste kontorhotel og mødested. Når gæster besøger slottet, er det Mariannes vision, at de mærker kulturarven og får “en bid af Næsseslottet.” Her skræddersys alle møder, så historie, natur, gastronomi og formål går op i en højere enhed.

 

“Vi plantede et frø – en spirende kultur, der er vokset sammen med slottets historie,” forklarer Marianne.

 

Med en baggrund fra nogle af Europas mest legendariske hoteller så Marianne straks Næsseslottets potentiale. Hun havde en klar vision om at forvandle det til et eksklusivt kontorhotel og mødested, hvilket var et nyt koncept for danske slotte på det tidspunkt.

 

“De fleste slotte åbnede for julemarkeder, bryllupper eller historiske omvisninger. Jeg ønskede at skabe noget anderledes – et sted, hvor historie og business kunne mødes,” siger hun.

 

Der blev lagt procedurer for mødebookinger, forplejning og sociale arrangementer, som fx sommerfester, julefrokoster og påskefrokoster. Marianne gik op i, at slottets “næssere” – som beboerne kaldes – skulle føle sig som en del af noget særligt.

 

“Fra starten gjorde vi en ære i at skabe en kultur, hvor alle følte sig velkomne. Til jul pakkede jeg personlige gaver ind med en håndskreven hilsen til hver enkelt beboer. Det var vigtigt for mig, at de mærkede, at de var en del af noget unikt.”

 

Fra tornerosesøvn til moderne business

 

Da Marianne overtog nøglerne til slottet, bar det præg af at have sovet en tornerosesøvn.

 

“Haven blev genindviet af Hendes Majestæt Dronningen, og vi satte kontorerne i stand, så alt blev eksklusivt og strømlinet. I starten var vi kun to ansatte, der klarede alt fra A til Z. Jeg brændte for opgaven og oplevede det som mit kald. At forene storslået historie med moderne forretning har været en fantastisk rejse,” fortæller Marianne med et smil.

 

For få år siden renoverede hun alle mødelokalerne fuldstændigt – et projekt, der krævede sved på panden, men som bragte endnu mere stolthed og glæde til slottet.

 

En historisk perle

 

På Næsseslottet mærker man vingesuset fra fortiden. Frédéric de Conick, slottets oprindelige ejer, var kendt som en selskabsløve og samlingspunkt for magteliten. Haven var et eventyrland med thehuse, små øer og broer.

 

“Jeg dykkede hurtigt ned i slottets historie. Dokumentationen om Frédéric de Conick på Det Kongelige Bibliotek og de mange malerier og beretninger fra forfattere og kunstnere, der har besøgt slottet, giver en helt unik indsigt. Det er en fornøjelse at kunne fortælle disse historier til gæsterne – fx når vi serverer slottets egen vin, Klein Constantia, i Jagtstuen,” fortæller Marianne med glæde.

 

“Alle skal føle sig velkomne”

 

På Næsseslottet er intet overladt til tilfældighederne. Fra blomsterdekorationer til borddækning sørger Marianne for, at alt står knivskarpt. “Service giver man – værtskab er man,” siger hun. “Jeg sætter en personlig ære i at få mennesker til at føle sig velkomne. Det er det, der gør Næsseslottet til noget helt særligt.”

 

Glæd dig til næste del af interviewet, hvor vi dykker endnu dybere ned i historien om Næsseslottet.